Az imazászló

Az imazászló készletünket itt megnézheted 

Az imazászló a tibeti buddhizmus egyik fontos kelléke, de használata egészen a Bön kultúrához nyúlik vissza.

A színes egymásba fűzött zászlókon  imádságok találhatóak.  A zászlók színei fordított sorrend szerint: sárga, zöld, piros, fehér, kék. A színek az öt elemet szimbolizálják, úgy mint: föld, víz, tűz, ég, levegő. Az öt színnek a kékkel indítva balról jobbra kell rendeződnie, Ezek a színek jelenítik meg az öt igaz fényt is. Az imazászló  középpontjában a Lung Ta (erős vagy hatalmas ló) látható. Hátán a három ékszer ezek a Buddha-Darma - Shanga (Buddha, a  buddhista tanítások és a gyakorlók közössége ).A lovat különféle Istenségekhez intézet hagyományos mantrák fogják közre.

 A hagyomány szerint ezeket a  zászlókat magas helyeken érdemes elhelyezni ahol jól átjárhatja őket a szél. Így a  rajtuk található mantrák - melyek áldást és hosszú életet biztosítanak -  elősegítik a békét, bölcsességet, erőt és részvétet. A szél erejével átitatva, jóakaratot és részvétet közvetítenek a világba.

A zászlókon található imák kirezegnek a térbe, míg anyaguk egy idő után  kifakul, elfoszlik. Ha egy zászló már elnyűtté válik másikat tesznek fel az első mellé. Ezzel biztosítva és egyben szimbolizálva az örök körforgást.A zászlók és az imák  mindig fel vannak szentelve, ezért tisztelettel illik bánni velük. Nem szabad pl. földre helyezni őket. A legrégebbi zászlókat  megsemmisíteni csak elégetésükkel lehetséges. A régi zászlók cseréje mindig a Tibeti újévkor történik.

Van olyan megközelítés is mely szerint az sem mindegy, hogy mikor kerül kiakasztásra a zászló. Egy asztrológiailag kedvezőtlen időpont, negatív eseményeket hozhat, amíg kint van.A legoptimálisabb  időpont kiakasztásukra egy szeles napot követő reggel

A szélparipa (lungta) szinte a leggyakoribb imazászló. Célja, hogy a zászló környékén tartózkodó lények szerencse-energiáját növelje. A szélparipát általában, egy lovat ábrázoló rajz formájában, a zászló közepén helyezik el, hátán a kívánságteljesítő ékkővel. A zászló sarkaiban sok esetben a négy természetfölötti lény alakja vagy neve látható: Garuda (egy bölcs, sas-szerű madár), Sárkány, Tigris és Hóoroszlán. A zászlókra nyomtatott szövegek , általában mantra gyűjtemények vagy rövidebb szútrák. A legnépszerűbb szöveg ezeken a fajta zászlókon a Győzelmi Jelkép Szútra (Gyaltsen Semo).

győzelmi jelképes zászlók a zavarodottságon és az akadályokon való felülkerekedést segítik. A tibeti hagyomány szerint a történelmi Buddha adta a Győzelmi Jelkép Szútrát , az istenek királyának. Indrának zzal az utasítással, hogy  Indrának ismételgetnie kellett ezt a szútrát, amikor harcba indult,  hogy megvédje csapatait és győzelmet arasson a félistenek fölött. A győzelmi jelképes zászlókon ez a szútra található, különböző szimbólumokkal együtt, például a nyolc szerencseszimbólum, a szélparipa vagy egyéb szimbólumok

jó egészség és hosszú élet-zászlókon általában Buddha Hosszú Élet Szútrájának rövidebb változata található, emellett  mantrák a jó egészségért és a hosszú életért,és imák és A zászló közepén gyakran Amitábha Buddha, a Korlátlan Élet Buddhájának ábrája van. Megesik, hogy  két másik hosszú élet istenség, Usnisa Vidzsaja (győzelmi védelem)  és Fehér Tara (béke és egészség) alakja is megjelenik a zászlókon.

Dicsőség a 21 Tarának szövegét Atísa fordította tibeti nyelvre a 11. században. így a legelső 21 Tara imazászlót neki tulajdonítják. Tara, Avalókitésvara könyörületes könnyeiből született. A másik változat szerint, ahogy Avalókitésvara a számtalan szenvedő lény miatt a könnyeit hullatta, egyik könnye Megmentő Zöld Tarává alakult, aki azután másik 20 alakban testesült meg. Az ima a 21 Tárához mindegyik megtestesülését dicsőíti. Ezen az imán kívül a zászló közepén általában a Zöld Tárá található, és gyakran a mantrája is, az Om Tare Tutare Ture Szoha. Ennek a típusú zászlónak az a célja, hogy messzire vigye a könyörületes áldásokat.

kívánságteljesítő ima (Sampa Lhundrup) egy erőteljes védelmi ima, úgy tartják, hogy Padmaszambhava guru írta. Alkalmas a szerencse növelésére, éhezés és háború,, természeti katasztrófa elleni védelemre épp úgy, mint akadályok leküzdésére és hamar beteljesülő kívánságok elérésére. Ezen zászlók közepén gyakran ábrázolják “Guru Rinpocsét”azaz Padmaszambhavát, és körben az erőteljes mantráját, az Om Ah Hung Vadzsra Guru Padma Sizddhi Hung-ot.