Buddhista szertartási eszközök

A pudzsa egy rítus melyet a buddhizmus a hinduizmus és a dzsainizmus egyaránt alkalmaz. A szó szanszkrit eredetű  a szertartások megnevezésére szolgál. Pontos jelentése: tisztelettétel, imádat, megtisztelés Olyan vallási gyakorlat, melynek során szertartást vezető szerzetes vendégként hívja meg az aktuális istenséget. Felkínálva számára étket, italt, virágokat és szentelt rizst. Hangosan recitálva a szent iratokból, imákat mormolnak és zenélnek.  A hívők is, így ezenfelül pedig az erkölcsi szabályozóelvek követésével és az imádat pontos és tiszta bemutatásával fejezik ki szeretetüket Buddha vagy annak aktuális aspektusa iránt.

A jogar (szanszkrit: vadzsra, tibeti nyelven: dordzse) a tibeti buddhizmus egyik elengedhetetlen szertartási eszköze. A dordzse szó jelentése mennyei vas, menykő, (az első vadzsrák meteorit vasból készültek) a kövek ura, a gyémánt, gyémánt jogar. (A Gyémánt Út buddhizmusban a megvilágosodott tudat elpusztíthatatlanságát jeleníti meg a gyémánt.) Rituális tárgyként a férfi princípiumot jeleníti meg. A férfias keménység, szilárdság állandóság és egység megtestesítője. Női párja a csengő. A dordzsét és a csengőt, szinte minden szertartásban használják a szerzetesek. A jogart jobb kézben míg a csengőt a balban tartják A mai dordzsékat  rézből, bronzból illetve ezüstből és aranyból szokták önteni.

A csengő, harang (tibetiül drilbu) hangja az imák kíséretéül szolgál. A női archetípus, a bölcsesség és a tér jelképe. Csengése a buddhista tanításokat, a dharma hangját szimbolizálja, megidézi a  buddhákat, és felébreszti a tudat tisztaságát. A gyakorlatban a csengőt a bal kézben tartják. A csengő palástját kívül-belül lótusz-szirmokkal, illetve mantrákkal is díszíthetik.

A háromélű tőr (purba) egyike azoknak a rituális eszközöknek, amelyek egy buddha aspektust ábrázolnak. Guru Rinpocse ezzel fékezte meg azokat a lényeket, akik kezdetben gátolni próbálták a dharma terjedését Így ezzel az eszközzel, úgymond földhöz szegezik a zavaró erőket. Három éle a három zavaró érzelem- harag, ragaszkodás, nemtudás - legyőzősét, valamint a három idő - múlt, jelen, jövő - feletti uralmat jelképezi. A háromszögletű forma pedig a tűz elemet, annak erőteljes védelmező aspektusát jeleníti meg. A markolaton legtöbbször egy Makara (tengeri szörny) fej látható mely az erő szimbóluma.Általában fémből néha fából vagy csontból készül.

Kata, katak tibeti üdvözlő, köszöntő sál

Ha a buddhisták tanítóikkal találkoznak,  vagy beavatást kapnak, a tiszteletük és köszönetük jeleként felajánlásképp nyújtják át e fehér sálat.

Tibeti gao, ghau szelence 

Mind a tibeti férfiak, mind a nők amulett-szelencéket hordtak a nyakukban, hogy távol tartsák a gonosz szellemeket, és megelőzzék a szerencsétlenségeket. Ezek a különböző méretű és alakú szelencék írott imákat, kegytárgyakat, buddha-szobrocskákat tartalmaztak. A szelencéket aranyból, ezüstből, rézből, fából és bőrből csinálták. A nők igencsak nagyra értékelték azokat, melyek fémből készültek és türkizzel vagy korallal voltak kirakva.